SİMULİNK SABİT KUVVET ETKİSİ

yayla_baglanmis_cisim simulink kullanarak herhangi bir modelimizin matematiksel hesaplarını yapmaktayız. bu hesapların sonucunu Scope ile grafiksel olarak görmek mümkün. Asıl soru neden yarattığımız bu modeli 3 boyutlu bir animasyonu tetikleyecek şekilde gösteriyoruz? Yani simulink 3D Animation niçin kullanma gereksinimi duyuyoruz ? Bu soruya cevap niteliğindeki bir bir sistemi birlikte modelleyelim. Yukarıdaki resimde görüldüğü gibi birbirine yay ile bağlı olan iki kutunun sabit bir F kuvveti ile çekilmesi sonucu cisimlerin hız ve konumlarını zamana göre değişimi bulacağız. Bulduğumuz verileri grafiklerini göstereceğiz. En sonunda yaratmış olduğumuz 3 boyutlu küplere bu konumları gireceğiz ve sonucu beyinlerinimizle test edeceğiz. Birinci işimiz simulink V-Realm Builder kullanarak sabit bir zemin ve 2 tane kutu yaratacağız: (Eğer aşağıdaki işlemleri yapmada zorlanıyorsanız geçen derse bakabilmek için tıklayınız.)

  1.  Matlab console bunu yazın ve enter basınız,  V-Realm Builder açılacaktır
    edit(vrworld(''))
  2. yeni bir dosya açmak için control ile birlikte N harfini basınız. ( Ctrl + N)
  3. 1 tane "Viewpoint" ekleyin
    set_bind tıklayıp true yapın.
    Position tıklayıp x:8 ve z:29 yapınız
  4. 1 tane Background ekleyin(Arkaplan rengini değiştirmek için)
  5. 1 tane Point Light ekleyin (cisimleri daha iyi görebilmek için)
    location tıklayıp y:10 ve z:10 yapınız
  6. Insert Box tıklayıp bir Trasform ekleyiniz ve adına tıklayarak isminiz "Zemin" yapınız.
    Zemin > children > Shape > geometry > Box > size açınız ve size tıklayınız. x:30 ve z:10 yapınız.
    Zemin altındaki translation tıklayınız ve z:2 yapınız.
  7. Aynı şekilde Insert Box tıklayıp kutu ekleyiniz ve adını kutu1 olarak değiştiriniz.
    translation değeri için x:-12 ve z:4 olarak değiştiriniz.
    eğer renk değiştirmek istiyorsanız, kutu1> children > Shape > appearance> material> Material tıklayıp rengini değiştirebilirsiniz.
  8. Aynı şekilde Insert Box tıklayıp kutu ekleyiniz ve adını kutu2 olarak değiştiriniz.
    translation değeri için x:-10 ve z:4 olarak değiştiriniz.
    eğer renk değiştirmek istiyorsanız, kutu1> children > Shape > appearance> material> Material tıklayıp rengini değiştirebilirsiniz
  9. aşağıdaki görüntü oluştuktan sonra kaydediniz ve adını "sabit_kuvvet_kutulari.WRL" olarak veriniz. sabit_kuvet_ve_yay1
  10. simulink  kütüphanesi açınız console ekranına "simulink" yazın ve enter basınız.
  11. Aşağıdaki gibi ekleme yapıp bağlantıları oluşturunuz ve adlarını değiştiriniz. yayla_baglanmis_cisim2
  12. Signal Generator tıklayınız wave form: square Amplitude: -1 Frequency: .001 Units: Hertz olarak değiştiriniz.
  13. Add çift tıklayarak List of signs değerini - veya + olarak yukarıdaki resimdeki gibi değiştiriniz
  14. Gain çift tıklayarak Gain değerlerini yukarıdaki gibi değiştiriniz.
  15. VR Signal Expander çift tıklayınız Output width:3 yapınız (gelen girdiyi 3 çıktı olarak çıkaracaktır) Output signal indices:[1] yapınız (x değerinde tek değişiklik yapıp diğerini sabit bırakmak için) x değeri değiştirmek için [1] y değeri değiştirmek için [2] z değeri değiştirmek için [3] x,y değeri değiştirmek için [1,2] x,z değeri değiştirmek için [1,3] y,z değeri değiştirmek için [2,3] x,y,z değeri değiştirmek için [1,2,3]
  16. aşağıdaki kodu console ekranında ya da yeni bir matlab dosyasında çalıştırınız  ki değişkenleri matlab tanımlasın.
    M1=1;
    M2=0.5;
    k=1;
    F=1;
    mu=0.002;
    g=9.8;
  17. Veya değişkenleri program çalışmadan yüklenmesi için sağ tıklama > Model Properties > Callback tabı > InitFcn  içine kodları yazabilirsiniz: unitFn_kod_yazma_simulink
  18. sonuç: Yukarıdan sonuç videosunu açabilirsniz.
  19. Simulink derleyip VR Sink tıkladığınızda animasyonun hiç gerçekçi olmadığını fark edeceksiniz. Aslında biz yayla birbirine bağlı iki cismin yüzeyde hareket etmesini modellemedik ama bunu gören beyniniz böyle bir sisteme neyin etki edebileceğini hesaplayıp kısa sürede sistemin hatalı olduğunu bildirdi. F kuvveti uygulanmasıyla birbirine yayla bağlanmış iki noktaya etki eden ivme ve yayın kuvvetinin sonucu olarak iki noktanın zamana göre değişen konumlarının bir animasyonunu yaptık. Bu noktaları ise 3 boyutlu cisimlerle ifade ettik. Yarattığınız simulik modeline uygun animasyonlar yaparsanız beyninizin görüntüsel hesaplama kabiliyetinden yararlanabilirsiniz. Beynimiz, hataların bir daha tekrarlamasını engel olmak için hata olarak kabul ettiği her işlemi beyinde büyük yer edinerek saklar. Bunun hayattaki karşılığı hata olarak gördüğümüz veya yaptığımız bir şeyi bir daha yapmamak olur. Bir başka ifadeyle doğru olarak kabul ettiğimiz olgular doğruluk oranları hata olarak kabul ettiğimiz şeyleri referansıyla ölçeriz.Beynimizin görüntüsel zekası sayesinde her sistemin doğada nasıl davranması gerektiğini biliyoruz ve en önemli referansımız hatalarımızdır. Modelimize uygun yarattığımız 3 boyutlu animasyonlarla gerçek dünyada yatırım yapacağımız işlerin ne kadar düzgün olduğunu geçmişin verdiği zekayla daha iyi anlayabiliriz. Burada cisimlerin çarpışması fizikselliği ve sürtünme kuvveti yoktu. Aslında 3 boyutlu bir sistemin fonksiyonu  dahi yoktu.
  20. Kodu:sabit_kuvvet_etkisi

 

barcode
Destek ?in Buradaki Reklamlar? T?klayabilirsiniz.
Destek ?in Buradaki Reklamlar? T?klayabilirsiniz.

Ses Kontrolleri

Tam Ekran Yap