OYUN HAKKINDA

1) Bu derse gelirken bilgisayar oyunları konusunda sahip olduğun bilgi ve beceriler nelerdi? Açıklayın.
Hiçbir bilgi ve beceri olmadan başladım.

2) Dersi tamamladıktan sonra bilgisayar oyunları konusunda bilgi ve becerilerinin ne şekilde değiştiğini düşünüyorsun? Açıklayın.
Genel anlamda bir oyun nasıl yapılır süreçleri ve oyuna bakış açım değişti.

3) Bu derse gelirken tasarım konusunda sahip olduğun bilgi ve beceriler nelerdi? Açıklayın.
Bilgisayar mühendisi olduğumdan yazılım süreçlerini biliyordum.

4) Dersi tamamladıktan sonra tasarım konusunda bilgi ve becerilerinin ne şekilde değiştiğini düşünüyorsun? Açıklayın.
Bir oyun nasıl tasarlanır onun hakkında bilgi sahibi olmuş oldum.

5) Oyun tasarımı projenize ait süreci açıklayın.
Hocamızın bir oyun tasarım sürecini tadarak öğrenmemiz için proje yaptırması bizim için bir amaç olmuştur. Bir arkadaşımızın bizden daha deneyimli olmasının da etkisiyle onun derste vermiş olduğu fikri bir oyun projesi olarak gerçekleştirmeyi uygun bulduk. 7 kişilik ekip olarak projeye başladık. Tasarım, kodlama, belgelendirme, araştırma, test etme gibi katkıları vardı her bir arkadaşımızın. Proje için kâğıt üzerinde bölüm tasarımlarını yaptık. 1 arkadaşımız modelleme işini gerçekleştirdi. 1 arkadaşımız bu modelleri hareketlendirdi. 2 arkadaşımız oyunun kodlarını unity kullanarak yaptı. 1 arkadaşımız belgelendirmeyi sürekli güncel tuttu. Bir arkadaşımla birlikte kağıt üzerindeki bölüm tasarımlarını hazır olan bir bölümden yararlanarak yaptık. Projede ne iş yaparım diyen bir psikolojiye sahiptim ve projeye sorumluluk eden arkadaş verdiği görevleri yetire getirmekteydim. İletişim problemi en ciddi sorundu. Hepimiz çalışan olduğumuz için bir araya gelip bir şeyler yapma konusunda derste yapabiliyorduk. Facebook grubu sayesinde iletişim sorununa bir nebze çözüm bulduk ama video konferans yapıp daha verimli hale getirebilirdik bunu yapamadık. Proje yöneten arkadaşımız teknik sorunlarla boğuşması grubu yönetme konusunda zayıf bıraktı ama kendisi projeyi yapma konusunda emek sarf ederek bu soruna başka bir çözüm bulmuş oldu.  

6) Ders ve oyun tasarımı projeniz kapsamındaki tecrübelerine dayanarak bir bilgisayar oyununun tasarımı ile ilgili olarak vardığın çıkarımlar (=bulgu, sonuç) nelerdir? Her bir çıkarımı bir ilke olarak ifade edin ve verilerle destekleyerek açıklayın (En az 10 çıkarım ifade edilmelidir).?

Derste sürekli geliyordum ve ödevleri zamanından yapmaya çalışıyordum. Bunlar sayesinde oyun konusunda olmayan fikrim genişledi ve oyun konusunda bir genel kültüre sahip oldum.

Proje yapacağınız arkadaşlarınızla iyi geçinemiyorsanız ve saygıya dayalı bir ilişkiniz yoksa sıkıntı yaşayabilirsiniz. Bizim hiçbir zaman öyle bir sorunumuzun olmaması projenin sağlıklı yürümesine büyük katkı sağladı.

Projemizi yaparken son zamanlarda ortaya çıkan aksaklıklar önceden tahmin edilip buna da zaman ayırabilirdik. Aynı zamanda projemizin zaman yönetimi yoktu ve profesyonel olmayan elimizden geldiğince ne iş olsa yaparız modundaydık. Bu nedenden dolayı projemiz istenilen seviyeye gelmeden sunum yapmış olduk.

İletişim sorunu ilk başta çözülmesi gereken bir sorundur. Eğer insanlar birbiriyle iletişim halinde değilse ve bir şekilde ilişki halinde olup bir iş yapacaksa en küçük ihtimalle işler düzgün gitmez, en büyük ihtimalle kavgaya neden olabilir. Biz bunu bir facebook grubu kurarak hallettik ama videolu konferans sistemini de kullansaydık daha faydalı olabilirdi.

Bizim projede geliştirdiğimiz yönetim biçim aşaması ve belgelendirme bu dersin konusunu oluşturuyor. Kullandığımız unity programlama başka bir dersin konusudur. Geliştirdiğimiz modeller başka bir dersin konusudur. Tüm bunları birlikte geliştirebilme imkanı sağlamaktadır.

  7) Gerek Half-Life (ve seçtiğin oyunları) oynayarak gerek Half-Life’ın (ve seçtiğin oyunların) eleştirisini yaparak elde ettiğin tecrübelerine dayanarak bir bilgisayar oyununun tasarımı ile ilgili olarak vardığın çıkarımlar (=bulgu, sonuç) nelerdir? Her bir çıkarımı bir ilke olarak ifade edin ve verilerle destekleyerek açıklayın (En az 10 çıkarım ifade edilmelidir).?

Oyunun ilk bölümü oyunun nasıl oynandığını göstermelidir. Bazen yazılar ve sesler iyi kullanılmadığında görsel bazı şeyler ön plana çıkarılarak bunu sağlanabilmelidir.

Giriş hikâyesi oyunu canlı tutmak için kullanılsa da bazen bıktıracak düzeye gelebilmektedir. Bunun ayarı iyi yapılmalı ve istenildiğinde geçmesi sağlanmalıdır.

Oyunda bir sonraki bölüm için oyuncuyu eğitmeye de yönelik bazı engeller geçilmesi gerekiyor ama her insan geçilmesi gereken engel konusunda kabiliyetli değildir. Bunun için engelleri geçebilecek birden fazla seçenek sunmalıdır. Hatta zekâ ile geçilen bazı yerler de farklı kullanıcıları da oyundan daha zevk alması sağlanabilir.

Bazen oyuncu nasıl oynayacağını yani bölümü nasıl ilerleyeceğini bilmez. Burada yapay zekâ devreye girip yolu göstermelidir ama oyuncunun oyunu geçemeyeceği iyi kavrayacak bir zekâ algoritması kullanılmalıdır yoksa oyun gereksiz basitlik sağlayacaktır.

Eğer oyununuz yüksek bir veriye sahipse kullanıcı onu indirmek ve kurmak istemez. Buna yapılacak en iyi çözüm oyunu parçalara ayırarak gerekli bölümlerde ayrı ayrı indirme ve kurulum yapmaktır.

Eğer oyunu oynadıktan sonra onunla ilgili gerçek dünyada konuşabiliyorsanız o oyun sizi etkilemeyi başarmış ve bir daha onu oynayacağınız kesinleşmiştir.

Eğer bir oyuncu gözüyle bakarsanız bazı şeyleri göremezsiniz. Genelde oyun oynamayı sevmediğimden olaya farklı bir açıdan bakıp analiz ediyordum ve fark ettiğim olay oyun oynamayı seven birilerinin oyunu geliştirmeye çalışmasıdır. Bence bu bir yanılgıdır. Oyunlarla insanların beynine hükmetmeye çalışılmalıdır ama bu konuda kendi beynindeki kaleyi düşürmüş birisinin başka insanları hükmetmesi zordur. Yani insan mekanizmasının zayıflıkları olan bir varlık olarak bir şeye alışmak demek bazı algıları kapatmak demektir. Oyun oynayan kişiler bazı algıları kapatmaktadır ve bu konuda analizi bazı konularda bağımsız yapamamaktadır. (Ama oyun oynamayanlar da oyun oynayanların yaratmış olduğu algıyı analiz edememektedir.)

Eğer bir oyunu aşk gibi yaparsanız bağımlılık en üst düzeyde olacaktır. Ben oyunları incelerken zevk almaktan ziyade verdiği duygu mekanizmasını çözmeye çalışmaktaydım. Ve güncel bazı oyunların aynı duygu mekanizmasını kullandığını ve bunun da aşk parametreleri olması beni şaşırtmadı.

Oyuna odaklanmaktan ziyade insana odaklanıp insanın beynini oyunun bir parçası yaparsak asıl başarıyı elde edebiliriz.  

8) 6 ve 7’de ortaya koyduğun verilerin ve bilgilerin ışığında “Bilgisayar oyunlarının tasarımı” konusunda kişisel bir kuram geliştirmeni istiyorum. Bu kuram mümkün olduğunca öz bir şekilde ifade edilmelidir. Bu kuram şekilsel olarak (tercihimdir, çünkü ilişkiler daha açık olarak ifade edilebilir) ya da yordamsal olarak ortaya konulabilir. Kuram bir sayfayı geçmeyecek şekilde ifade edilmelidir.  

Oyun, bir dişi ile bir erkeğin birlikteliği sonucu milyonlarca sperm arasında tek bir tane spermin(istisnalar hariç) bir yumurtayla birleşmesi sonucu olasılığın bir birey oluşturmasıyla başlayan ve enerjinin bedenden göçüp gittiği zaman evresidir.
Oyunun bir parçasıyken biz çocukluk döneminde kendimize bir oyuncak arayışına gireriz.
Belki de kısır bir döngüdür bu oyun yaratan oyuncular. Belki de sonsuzluk ya da programcı için değeri doğru olan bir döngüdür bu.
Tüm oyunları ve sanal âlemi bir kenara bırakın, atın çöpe tüm oyunları, elimizde kalan tek oyun çocukluktur. Tüm dikkatiniz bu sanatsal güzelliğe çevirdiğinizde özümüze dönmüş olacağız. Çocuklar oyunlar ve yaşam diye ayırmaz dünyayı sadece oyun oynarlar ki çocuk bir oyun sonucu ortaya çıkmıştır. Beni çok etkilemiştir çocukların öğrenme sürecinde oyunları kullanması ama çocuk bakış açısıyla bakıldığında zaten yaşam oyun olduğundan başka bir öğrenme biçimi yoktur. Biz neden hayata oyun gözüyle bakmıyoruz? Bilmiyorum kaç kişi bu soruyu kendine sormuştur. Yani biz oyun oynamıyor muyuz? Bence kendimize söylediğimiz en büyük yalandır buna hayır diyerek. Biz ciddi oyunlar oynuyoruz. Çocuklar ile bizim aramızdaki tek fark kaybetme korkusudur. İnsan sahip oldukça zaman içerisinde sahip olduklarını kaybetme korkusuyla oyunu daha ciddi oynar. Peki ciddi olmayan oyunlar da oynar mı? Cevap çok basittir oynar ve burada yarattığımız teknolojik oyunlar devreye girer. Yani oyun oynayanlar hayat gibi ciddi görmez bu oyunları. Benim düşüncemde ise insanların özüne dönmesi gerektiği yani oyunlara. Yeniçağın oyunları ise teknolojik oyunlardır ve sonuç olarak sanal gerçeklik olgusudur. Biz oyun yaratıcıların beceremediği şey ciddi oyunlar yaratamamaktır. Tek bir oyun olmalı ve insanların yeni yaşamı olabilecek ciddi bir oyun yaratma sürecine katılmak için oyunları kendi doğasından bakmak gerektiğine inanmaktayım. Zaten derslerde hocamızın eski oyunlardan bahsederken buna katkı sağlamaktadır.

9) Oyun tasarımı projenizi gerçekleştirirken neler öğrendin? Açıklayın.
Sunumlarda öğrendiğim teorik bilgileri nasıl bir reçete olduğu, bir ekip ile oyun yazma nasıl olabileceğini, bir ekip ile oyun yazma sürecindeki sıkıntıları, zamanın yönetilmesi ve iletişimin projeye doğrudan etkisi, Her şeyi son güne bırakmanın yaratıcılığı ama zorluğu 

10) Öğrendiklerini gelecekte nasıl kullanabilirsin? Açıklayın.
Yazılım sektöründe olduğum için kurduğum yazılım ekibini yönetiminde, bir oyun geliştirme sırasındaki süreçlerde  

11) Oyun tasarımı projenizi gerçekleştirirken bir tasarımcı olarak kendin hakkında neler öğrendin? Açıklayın.
Her şeyi başarabildiğimi sadece mücadele etmeyi bırakmayarak sürekli başarısızlıklar elde etmeye yönelik çaba sarf etmem gerektiğini ve bu başarısızlıklarımın bir gün asıl başarım olabileceğini öğrenmiş oldum.  

12) Oyun tasarımı projenizin yaratıcılığını kullanma konusunda ne gibi etkileri oldu. Açıklayın.
Hep kafamda olan bir kitap yazma düşüncem vardı onun 3 bölümünü yazmamda tetikleyici oldu.( http://muratdelen.com/yeni-bir-oyun-yaratma/)  

13) Bu ders için kullandığınız geliştirme ortamı ve araçlar ders kapsamı için uygun muydu? Açıklayın.
Oyunlardan pek anlamadığımdan benim için tüm her şey genel kültür oluşturmaktaydı.

14) Bu derste kullandığınız geliştirme ortamı ya da araçlar yerine ya da bunlara ek olarak başka araçları kullanmayı ister miydin? Açıklayın.
Sanal gerçekliğe uyacak daha teknolojik aletlerin kullanmasını isterdim ama imkânlar dâhilinde bunlar da yeterliydi.

15) Ders kapsamında otantik bir oyun tasarımı projesi üzerinde çalışmanızın öğrenmen üzerindeki etkileri neler oldu? Açıklayın.
Bir tetikleyici oldu. Zaten derste her şeyi bilgi olarak alıp analiz ediyordum.

16) Bu ders hangi yönlerden farklı olabilirdi? Açıklayın.
Sektörden insanlar da gelip deneyimlerini paylaşabilirdi hocamızın deneyimlerine ek olarak ama hocamızın deneyimlerini pek derste paylaşmadığını düşünüyorum. Belki bilinçli olarak yapılıyordur. Çünkü sohbet havasında herkes fikrini açıkça söyleyebildiği hatta saçmalayabildiğimiz bir hava oluşmasına fırsat veriyordu.

17) Gerçekleştirdiğiniz takım çalışması hakkında görüşlerin neler? Açıklayın.
Bir takım saygılı ve içten bir şeyler yapabiliyorsa başarılıdır ve bence takımdaki herkes bunu başarabildi.

18) Bu ders kişisel web sayfanda belirttiğin “Dersten beklentilerini” karşıladı mı? Açıklayın.
Fazlasıyla karşıladı.

19) Bu dersi seneye alacak bir arkadaşına ne gibi tavsiyelerde bulunurdun? Açıklayın.
İlk ders hocanın sertliğine ve katı kurallar listesine bakmayın. Oradaki amaç hocanın işini ciddi yapmasıdır. Saygı çerçevesini koruduktan sonra hoca iyi niyetli olarak gerekli yardımcılığı göstermektedir. Bu ders benim için genel kültür oluşturdu. Bilmeden aldım ve dersin sonunda pişman olmadığım bir dersti. Bu ders hem genel kültür oluşturulabilecek bir ders hem de diğer derslerdeki bilgileri geliştirip birleştirebileceğiniz bir derstir. Hocanın sohbet tarzındaki konuşmalarına aldanmayın konusunda uzman bir kişidir. Oyun konusunda olabildiğince faydalanılması gerektiğini düşünüyorum. Çünkü derslerdeki sohbetler arkadaşlar arasında oyun konusunda konuşmaya benzediği için hocadaki bilgileri fark edilmiyor  

20) Dersi genel olarak 1 sayfalık bir yazıda değerlendirip olumlu ve olumsuz taraflarıyla kritiğini yapınız.  
Hocanın, potansiyel dersi alacak olanların bir sınıfta toparlayıp konuşmasıyla ilk ders başlar. Bu derste bizim yazdığımız dersler ilgili düşüncelerimizi sizinle paylaşır. Kurallarını söyler ve bazı bağlantılar paylaşır onlara bakmak faydalıdır. İkinci derste çoğu kişinin dersi almaktan vazgeçip yuvarlak masada oturacak kadar kişinin ders almasıyla ikinci ders başlar. Sonraki dersler de biraz azalmalar olur hatta dersi alıp hiç gelmeyenler de olur. Derste benim açımdan pek bir şey anlamadığım sohbetlerin olduğu benim de yanımdakilere arada anlamak adına sorduğum bir dersti. Şimdi kullanmadığım bilgileri bilinçaltıma attığım ve sonradan kullanabildiğim bir dersti.   Herkesin fikirlerini özgürce söyleyebildiği ve bir fikirler birliğinin oluştuğu bir yapı olarak iyiydi ama sanki derste boşuna zaman harcıyoruz iş yorgunluğundan sonra bir sohbet için bekliyor gibiydik. Bence herhangi bir oyuncu sohbeti tarzında değil de hocanın bilgilerini daha çok paylaştığı bir yapı olmalıdır. Ben hocanın bilgilerinin farkına çok sonradan vardım yani derste bunu pek gösterdiğini düşünmüyorum. Yeni güncel bir oyunu oynayıp bunu süreçleri üzerinden gitmemiz daha iyi olacağını düşünüyorum. Half life belli bir zamandan sonra gereksiz olmaktadır. Bazı şeyleri oyunu tadarak öğrenmek güzel ama mobil anlamda piyasaya damga vurmuş mobil oyunları oynamak ve bu oyunlar üzerinden teorik bilgileri somutlaştırmak daha verimli olabilirdi. Projeye hocanın önderlik etmesi ve daha fazla müdahale etmesi gerektiğine inanmaktayım. Eğer hocanın da projeye bir katkısı olursa daha çok şey öğrenebileceğimizi düşünüyorum. Bu bir müdahale olarak değil de bir danışmanlık gibi olmalıdır.   Bu belgeyi hazırlamak için ders sürecin başında ortasında ve sonunda olmak üzere 3 farklı dönemde burayı güncellemek daha doğru olur. O kadar işimiz arasında bu derse çok zaman harcadık hocamızın bunun farkında olup bizi fazla sıkıştırmaması bence doğru bir karar. Bazen iş yorgunluğu sonunda derse gelip dinlenme imkânı olması da güzeldi. Hocanın bilgilerimizi bir proje ile taçlandırması en doğru karar olduğunu düşünüyorum. Bireysel değil bir ekiple proje yapılmalıdır. Sonuçta gerçekte bir ekiple çalışacağız bunun deneyimini derste öğrenmek daha doğrudur. Sonuç olarak zevkli bir dersti ve çok şey öğrendim. Hakan TÜZÜN kişisel web sitesi

barcode
Destek ?in Buradaki Reklamlar? T?klayabilirsiniz.
Destek ?in Buradaki Reklamlar? T?klayabilirsiniz.

Ses Kontrolleri

Tam Ekran Yap